Ander en Beter?

Schadestatistiek bij Teslarijders noodzaakt verzekeraar tot ingrijpen
28 september 2017
Tesla Model 3 – verzekering
16 maart 2018

Sinds november 2013 verzekeren wij Tesla’s. We hadden hiervoor een deal met verzekeraar Amlin (later MS Amlin). BA-verzekeraar werd rechtstreeks bij Amlin onderschreven. Voor omnium konden we terecht bij een gevolmachtigd agent van Amlin, kvk interass.

Amlin was als verzekeraar de enige die bereid was in het toenmalige landschap de handschoen op te nemen tegen het verzekeringsmonopolie dat Tesla in de Benelux aan verzekeraar Centraal Beheer toegeworpen had.

Boem! Paukenslag! Totaal onverwacht trok MS Amlin dan toch haar handen terug.

De evolutie van de door onze klanten opgelopen/veroorzaakte schade stond in de voorbije jaren nooit in een gunstige verhouding tegenover de premies, die de klanten betaalden. Eind september 2017 ben ik hier op ingegaan in een uitgebreid artikel. De remediëring die toen uitgewerkt werd, heeft MS Amlin niet weerhouden om uiteindelijk toch een streep te trekken onder haar engagement. Hoogstwaarschijnlijk gebeurde dit op vraag van haar hoger bestuur. We vernamen immers dat ze ook haar engagementen, die ze in de Nederlandse markt had, niet langer wenst te honoreren.

De sanering die MS Amlin oplegt, treft niet alleen de wagens van het merk Tesla. De verzekeraar heeft diverse autovloten, onderschreven bij haar gevolmachtigde agenten aan de deur gezet. In dit artikel laat verzekeraar weten dat ze al een tijdje last heeft met slechte resultaten binnen de branche autoverzekeringen  en dat ze zoekt naar middelen om het tij te keren.

De veranderde houding heeft ons overvallen. Want terwijl we in september ll. nog op een redelijke manier konden onderhandelen over de BA-premie, werd onze gevolmachtigde agent van de ene op de andere dag voor een voldongen feit geplaatst.  Uiteindelijk werd er een “redelijke tijd” afgesproken, zodat deze in een oplossing kon voorzien.

Inmiddels is die redelijke tijd op zijn einde gekomen. Nieuwe Tesla’s kunnen per 01/04/2018 ook in België niet langer via MS Amlin in omnium verzekerd worden. Bestaande contracten worden tegen hun eerste vervaldag na 01/04/18 opgezegd.

Onderhandelen op basis van een slechte statistiek biedt natuurlijk niet zoveel mogelijkheden als onderhandelen met een blanco schadelast. Het dossier werd voorgelegd aan zowel Belgische – als buitenlandse verzekeraars door underwriter kvk interass. Uiteindelijk heeft een Belgische verzekeraar met groei-ambities toch besloten om de handschoen op te rapen. Voor quasi alle klanten is er een oplossing.

De contractuele bepalingen blijven uitstekend. De algemene vrijstelling op de polis is conform de verhoging die sinds juli 2017 gecommuniceerd wordt. De premie wordt slechts lichtjes aangepast. In een begeleidend schrijven dat, samen met de nieuwe bijzondere voorwaarden, nog aan alle klanten gestuurd zal worden lichten we dit nader toe.

De nieuwe achterliggende verzekeraar is Fidea (*).

Inzetten op veiligheid is essentiëel in het verkeer. Omdat niemand met de helm geboren is.

De verzekeraar is in België vooral gekend door haar sponsoring van het veldrijden. In de voorbije jaren was het voor ons ook wel eens tegen de wind in ploeteren, last hebben van materiaalbreuk of stoten op concullega’s die in supervorm verkeren. Dit neemt niet weg dat de weg openligt en we ons blijven inspannen om goede resultaten te bereiken. Echter ook voor de nieuwe verzekeraar geldt Return On Investment. Dus de financiële resultaten zullen moeten volgen. En dat betekent dus ook op vlak van schade: minder uitgaven dan in het verleden.

(*): Fidea biedt de exclusieve oplossing uitsluitend aan voor wagens vanaf een waarde van € 70.000. Dit om haar klassiek makelaarskanaal niet nodeloos voor schut te zetten. Hoewel de prijzen voor Model 3 nog niet definitief bekend zijn, zal het gros van deze wagens dan ook niet via de Fidea-oplossing kunnen bediend worden. Gezien de productie van de Model 3 slechts traag op gang komt, hebben we dus nog even de tijd om hiervoor in een oplossing te voorzien.

 

 

 

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout
https://be.linkedin.com/in/patrickclaerhoutcoverbel
Schadestatistiek bij Teslarijders noodzaakt verzekeraar tot ingrijpen
28 september 2017
Tesla Model 3 – verzekering
16 maart 2018

Nous assurons Teslas depuis novembre 2013. Nous avons eu un accord avec la compagnie d’assurance Amlin (plus tard MS Amlin). L’assureur BA était directement inscrit auprès d’Amlin. Pour l’omnium nous avons pu contacter un agent autorisé d’Amlin, kvk interass.

En tant qu’assureur, Amlin était le seul qui était prêt à prendre le gant dans le paysage d’alors contre le monopole de l’assurance que Tesla avait infligé à l’assureur Centraal Beheer au Benelux.

Boom! Totalement inattendue MS Amlin a retiré ses mains en arrière.

L’évolution des dommages subis / causés par nos clients n’a jamais été favorable ces dernières années par rapport aux primes payées par les clients. À la fin de Septembre 2017, je suis allé dans ce dans un vaste article. Le remède qui a été mis au point à l’époque n’a pas empêché MS Amlin de tracer une ligne en vertu de son engagement. Très probablement cela est arrivé à la demande de sa direction supérieure. Nous avons appris après tout qu’elle ne souhaite plus honorer ses engagements, qu’elle avait sur le marché néerlandais.

L’assainissement imposé par MS Amlin n’affectera pas seulement les voitures de la marque Tesla. L’assureur a mis plusieurs flottes de véhicules, endossées par ses agents autorisés sur la porte. Dans cet article (néerlandais), l’assureur dit qu’il souffre depuis quelque temps de mauvais résultats dans le secteur de l’assurance automobile et qu’il cherche des moyens d’inverser la tendance.

L’attitude changée nous a dépassé. Car, alors que nous étions encore en mesure de négocier raisonnablement la prime BA en septembre, notre agent autorisé a été mis devant un fait accompli un jour après l’autre. Finalement, un “délai raisonnable” a été convenu, de sorte qu’il pourrait fournir une solution.

Pendant ce temps, ce temps raisonnable est venu à sa fin. Nouveau Teslas ne peut plus être assuré en Allemagne via MSAM en Belgique le 01/04/2018. Les contrats existants seront annulés avant la première date d’échéance après le 01/04/18.

Négocier sur la base de statistiques médiocres n’offre évidemment pas autant d’opportunités que de négocier avec un fardeau de réclamation vide. Le dossier a été présenté aux assureurs belges et étrangers par le souscripteur kvk interass. En fin de compte, un assureur belge avec des ambitions de croissance a décidé de relever le gant. Il y a une solution pour presque tous les clients.

Les dispositions contractuelles restent excellentes. L’exemption générale sur la police est conforme à l’augmentation qui a été communiquée depuis juillet 2017. La prime est seulement légèrement ajustée. Dans une lettre d’accompagnement qui, avec les nouvelles conditions spéciales, sera envoyée à tous les clients, nous expliquons cela plus en détail.

Le nouvel assureur sous-jacent est Fidea (*).

S’engager pour la sécurité est essentiel dans la circulation. Parce que personne n’est né avec le casque.

L’assureur est le plus connu en Belgique grâce à son parrainage de cyclo-cross. Au cours des dernières années, il a également été une lutte contre le vent, souffrant de rupture matérielle ou se heurtant à des concurrents qui sont en super forme. Cela ne change rien au fait que la route est ouverte et nous continuons à faire des efforts pour obtenir de bons résultats. Cependant, le retour sur investissement s’applique également au nouvel assureur. Donc, les résultats financiers devront suivre. Et cela signifie également en termes de dommages: moins de dépenses que par le passé.

(*): Fidea propose la solution exclusive exclusivement pour les voitures d’une valeur de 70 000 €. Ce n’est pas pour se débarrasser inutilement de son canal de courtier classique. Bien que les prix du modèle 3 ne soient pas encore définitivement connus, la majorité de ces voitures ne pourront pas être exploitées via la solution Fidea. Étant donné que la production du modèle 3 ne fonctionne que lentement, nous avons encore le temps de fournir une solution pour cela.

 

 

Patrick Claerhout
Patrick Claerhout
https://be.linkedin.com/in/patrickclaerhoutcoverbel