Pechverhelping voor uw Tesla

Van Tesla krijgt  u gratis Roadsite Assistance (RA). Top! Waarom dan nog een bijkomend pechverhelpingscontract voor uw auto afsluiten?

De inhoud van de waarborg RA bevat erg veel uitsluitingen. U krijgt een lijst met telefoonnummers en een korte mondelinge toelichting bij aflevering van uw Tesla. Diep verscholen op de website van Tesla vindt u uitleg over de waarborg. Ons inziens zeer lezenswaardig. We hebben deze daarom ook hier voor u ingevoegd:  http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/nl_NL/tesla-roadside-assistance-nl.pdf .

Roadsite Assistance komt kosteloos tussen gedurende maximaal 4 jaar of 80.000 km (wat eerst komt) en dit  in  een straal van 80 km. rond een servicecenter  (SeC).  Daar bovenop dient betaald te worden. 

In België stelt dit je voor volgende dilemma’s:

  • Een weekendje naar zee? Mijdt de Westkust en omgeving! Want Koksijde, De Panne (Plopsaland), Veurne,….. allen liggen ze verder dan 80 km van het dichtsbijzijnde SeC (Sint-Martens-Latem). Om dezelfde reden is ook een dagtrip naar Frans-Vlaanderen (Duinkerke, Saint-Omer, Kassel,…) inlassen een slecht idee.
  • Een weekendje  Ardennen? En Pech?  Steden als Verviers , Luik, Eupen, Bastogne/Bastenaken, … vallen allen buiten de perimeter van de gratis Assistance.  Controleer maar eens via Google Maps de afstanden naar de dichtsbijzijnde servicecenters (SeC Zaventem, SeC Luxembourg, SeC Düsseldorf).

Helemaal erg wordt het als je je Tesla wil gebruiken voor een vakantietrip naar het Zuiden.

    • In Frankrijk zijn er momenteel  slechts 4 servicecentra: 2 in Parijs en 1 in Aix-en- Provence en 1 in Bordeaux. Sommige gebieden in de oostelijke rand van Frankrijk liggen dicht bij SeC in Duitsland of Zwitserland, maar je kan rustig stellen dat meer dan 50 % van het grondgebied  buiten een straal van 80 km van een servicecenter ligt. 
    •  In Italië is er alleen een servicecenter in Milaan. Daar is dus meer dan 85 % van het land niet vervat in de waarborg.
  • Aangezien er in Spanje en Portugal géén servicecentra voorzien worden, spannen die helemaal de kroon. Totaal geen waarborg.

Welk tarief zal Tesla zelf aanrekenen voor de tussenkomsten voorbij de 80 km-grens ? Dit ligt in lijn met de prijs van de wagen, de opties, de servicebeurten. Er wordt afgerekend aan € 2,5 / per extra kilometer. Een oproep waarbij Tesla RA vindt dat u hen ten onrechte aansprak, wordt afgerekend met een minimum van € 100 of € 150 per incident.

Hoge uurlonen in VS voor onderhoud van uw Tesla. In België vinden we € 110/uur op factuur.

Zal Roadsite Assistance zich uitsluitend over de wagen bekommeren? Of ben je gewaarborgd voor bijv. repatriëren, vervoer van inzittenden al dan niet gekwetst? Neen. Een autobouwer bekommert zich alleen om het lot van de wagen.

Hoge uurlonen in VS voor onderhoud van uw tesla. In België vinden we € 110 / uur op factuur.

Hoge uurlonen in VS voor onderhoud van uw tesla. In België vinden we € 110 / uur op factuur.

Kortom: in mijn opvatting is Roadsite Assistance te vergelijken met de begintijd van de GSM. Nu eens zal er wél dekking en dan weer géén dekking zijn. Probleem is : pech kan je niet plannen.

Omdat de Roadsite Assistance een vals gevoel van veiligheid geeft, heeft Coverbel voor een goede verzekeringsoplossing voor reisbijstand én pechverhelping gezorgd. We hebben hiertoe een met prijzen gelauwerde verzekeraar geselecteerd. Een verzekeraar die ook over voldoende “flatbeds” – takelwagens met open laadvloer-  in Europa beschikt om de wagen volgens de door Tesla voorgeschreven wijze te kunnen takelen. Dit gezien gewoon afslepen met de wielen van de grond niet mag.

Kostprijs van dit Pechverhelpingscontract ? Jaarpremie van € 100 (taksen inclusief).

laatst bewerkt: 14/04/2016